Alles wat u nodig heeft

Op onze outdoor-afdeling vindt u alles wat u nodig heeft als u de natuur in trekt.
Wij verkopen o.a Camelbak, Care Plus, Deuter, Falke, Fitflop, Gri Sport, Han Wag, Human Comfort, Icebreaker,  Ipanema, Jack wolfskin, Lowa, Meindl, Odlo, O’Neill, Rubytec, Salomon en The North Face.

Dáárom is wandelen zo gezond, Liever lang lopen dan kort sporten

Elke van Riel m.m.v. Susanne de Joode, gepubliceerd op gezondheidsnet, 29.04.2014. Dagelijks minstens een half uurtje lopen, daar kan geen pil tegenop. Hart en longen worden er sterker van, je geheugen wordt beter. En het is heel goed voor je humeur. Zeker als je altijd met iemand samen loopt.

Wandelen is goed voor alles. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht
en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. En niet te vergeten: je humeur wordt er beter van. En
dat allemaal door heel simpel elke dag minstens een half uur te lopen. Waarom is juist wandelen zo
gezond, en hoe gezond is het precies? De Amerikaanse arts Mike Evans verzamelde al het onderzoek
naar deze vragen en maakte er een aansprekend filmpje van dat je kunt vinden op YouTube (ga naar
www.youtube.com en zoek op ‘Dr. Mike Evans’ en ’23 and ½ hours’). Zijn conclusie: dagelijks
wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op.
Stap voor stap opbouwen
Wie niet zo’n beste conditie heeft, doet er goed aan het wandelritme geleidelijk op te bouwen. Op
www.nwb-wandelen.nl (de site van de Nederlandse Wandelsport Bond) en www.wandeltraining.nl (klik
onder ‘schema’s’ op ‘wandelen beginners’) vind je schema’s en tips.
Kort gezegd komt het erop neer dat je steeds meer minuten stevig doorloopt en dat afwisselt met twee
minuten rustig lopen.
 Een trainingsschema voorkomt spierpijn en pijnlijke schenen. Echte blessures ontstaan niet
snel, behalve bij wie ongetraind lange tochten loopt.
 Loop rechtop en ontspannen, in een tempo dat gemakkelijk vol te houden is. Maak de passen
niet te groot, wikkel je voeten goed af en laat je armen soepel mee bewegen. Het is niet nodig
extra stevig met de armen te zwaaien.
 De conditie van je longen en hart gaat vooral vooruit bij stevig doorwandelen. Daarbij loopt de
hartslag op tot 170 slagen per minuut, min je leeftijd. Voor een 60-jarige is dat bijvoorbeeld
een hartslag van 110. Wissel sneller wandelen af met rustig lopen, bijvoorbeeld een minuut
snel en dan weer twee minuten in je normale tempo.
Liever lang lopen dan kort sporten
Hans Savelberg is hoofddocent bewegingswetenschappen in Maastricht. Hij legt uit dat veel zitten
heel ongezond is. Uit onderzoek bleek dat al na vier dagen zitten de concentratievetten in het bloed
toe- en de insulinegevoeligheid juist afneemt. Dat zijn risicofactoren voor respectievelijk hoge
bloeddruk en diabetes. In dit onderzoek bleek de groep die kort maar intensief sportte, gezonder dan
de zittende groep. Maar het ging nóg beter met de groep die vijf uur per dag rustig rondslenterde. Veel
wandelen is dus gezonder dan kort, intensief bewegen.
Wandelen helpt…
…voor spieren en botten
Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose
(botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt
zelfs nieuwe botmassa op. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen
de botten. Veel ouderen merken dat ze pijn hebben als ze hun gewrichten draaien, bijvoorbeeld bij het
dansen. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt
het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.
…voor hart en bloedvaten
Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het
bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met
50 procent als mensen één uur per week actief zijn.
…voor de longen
Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.
…tegen diabetes
Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.
Dáárom is wandelen zo gezond, Liever lang lopen dan kort sporten
2
…voor de hersenen
Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op
alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn
opgewekter en hun geheugen functioneert beter.
…tegen depressie
Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft
af.
…voor de nachtrust
Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de
kwaliteit van de slaap verbetert.
…tegen overgewicht
Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half
uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.
…voor de darmen
Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.
…tegen (bepaalde soorten) kanker
Veel wandelen verkleint de kans op bijvoorbeeld darm-, borst- en baarmoederkanker. De
overlevingskansen van mensen met darmkanker verdubbelen als ze elke dag een uur of meer
wandelen. Voor andere soorten kanker is dit verband (nog) niet aangetoond. Veel van de genoemde
gezondheidseffecten treden pas op als je langere tijd elke dag blijft wandelen. Maar wie vandaag
begint, voelt zich meteen meer ontspannen en krijgt een beter humeur. Na een week zul je al merken
dat je conditie verbetert.